Perubahan Personaliti Kesan Uslub Tabshir dan Indhar: Kajian Kes di Sekolah Henry Gurney (SHG)
Main Article Content
Abstract
Artikel ini membincangkan tentang perubahan personaliti yang dialami oleh penghuni-penghuni Sekolah Henry Gurney yang terpilih sebagai responden kajian, hasil aplikasi uslub tabshir dan indhar dalam program pemulihan. Uslub tabshir yang dimaksudkan di dalam kertas kerja ini ialah semua perkara yang boleh mendatangkan kegembiraan kepada penghuni-penghuninya. Ia meliputi semua ganjaran yang diberikan oleh pihak sekolah sama ada secara verbal mahupun non-verbal untuk pembangunan akhlak penghuni-penghuni. Manakala uslub indhar pula ialah semua perkara yang boleh mendatangkan ketakutan, kedukaan dan keinsafan kepada mereka. Ia meliputi semua hukuman yang dikenakan oleh pihak sekolah sama ada secara verbal mahupun non-verbal. Perubahan personaliti responden pula dilihat dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek.