Wanita Melayu, Kajian Lapangan dan Penggunaan Budaya Popular: Suatu catatan etnografi khalayak Malay Women, Field work and popular culture Consumption: An audience etnography record

Main Article Content

Md Azalanshah Md Syed
https://orcid.org/0000-0001-8131-9627
Lily El Ferawaty

Abstract

This article focuses on extensive discussion of audience ethnography as methodological approach to study the popular cultural text consumption among Malay women in Malaysia. Audience ethnography is the most well-known research tradition to examine the process of television genre consumption including soap opera. However, some elements in audience ethnography’s approach have raised a doubt amongst the sociologist and anthropologist scholars in terms of selection of respondent and interview technique. At the same time, despite the dominance of positivism and quantitative tradition in Malaysian media research, this article provide a clear understanding and solution toward these particular issues and how it being seen in the context of current Malaysia.


Artikel ini memberi tumpuan kepada perbincangan mengenai etnografi khalayak sebagai metodologi untuk mengkaji penggunaan teks budaya popular dalam kalangan wanita Melayu di Malaysia. Etnografi khalayak merupakan tradisi penyelidikan yang terkenal untuk meneliti proses penggunaan genre televisyen termasuklah drama rantaian. Walau bagaimanapun, beberapa elemen dalam pendekatan etnografi khalayak telah menimbulkan keraguan dalam kalangan ahli sosiologi dan sarjana antropologi dari segi pemilihan responden dan teknik temu bual. Pada masa yang sama, di sebalik dominasi positivisme dan tradisi kuantitatif dalam penyelidikan media Malaysia, artikel ini memberikan pemahaman dan penyelesaian yang jelas terhadap isu-isu tertentu dan bagaimana keadaan ini dilihat dalam konteks Malaysia semasa.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles